nej, jag kan inte följa en plan

HEHE.

Min upplagda plan följde jag inte. (Y) Men jag har packat allt, laddat kameran, gjort maten till imorgon klart osv. Sen snart ska jag gå och lägga mig i sängen men, pappa ligger där. -.- Ser hockey. Sen ska jag nog läsa en bok, för då somnar man fortare och jag håller på och läsa en bok man ska göra i engelskan också, ses, and wish my team good luck!

Lite om cheerleading.

Cheerleadingens olika moment är:


  • Stunt - även kallt bygg, består oftast av 2-5 personer. Baserna lyfter upp toppen som på ett eller två ben intar akrobatiska positioner. Ett stunt kan även kastas. Toppen kastas högt upp i luften där hon/han gör en eller flera akrobatiska moment innan hon åter fångas av baserna.
  • Pyramider - består av minst 2 sammankopplade stunts. Kan byggas i två eller tre våningar.
  • Tumbling/gymnastik - sker både stillastående och i serie.
  • Dans - såväl cheerdance som jazz, hiphop och andra tänkbara stilar används inom dansdelen.
  • Hopp - utförs enskilt eller i serie.
  • Ramsa - är obligatorisk i ett tävlingsprogram i svensk och europeiska mästerskap då man vill bevara de klassiska delarna inom cheerleading.

Alla delar sätts ihop till en koregrafi på 2 min 30 sek. Alla moment utförs till musik i snabbt tempo. Det klassiska rörelsemönstret utgörs av skarpt avgränsade rörelser. Timing och precision är mycket viktigt annars kan det se rörigt ut. I Sverige är det överlag tjejer som utövar sporten men det finns ett par mixed lag där det blandas killar och tjejer. I USA och i vissa europeiska land finns det relativt många killar som utövar sporten.
 



Ange alt-text här.

Från: www.cheerfuture.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback